Tolong Jangan buat 8 Perkara ni Bang..

Tolong Jangan buat 8 Perkara ni Bang..

Apa Apa Aje
'.

Ni pesanan ikhlas saya. Saya mungkin kurang lagi pengalaman tetapi dah ramai saya tengok yang terkena..


1. JANGAN mudah percaya orang yang baru kenal. Even kawan dah lama kenal pun sanggup menipu kita.


2. JANGAN buat pinjaman untuk memulakan perniagaan. Lebih-lebih lagi pinjam ah long. Merana nanti.. Kalau ada yang rasa teranaiya buat laporan segera. Mulakan perniagaan dengan apa yang ada. Kurang risiko


3. JANGAN ajak family atau sedara join skim cepat kaya atau pelaburan yang memberi untung besar dengan cepat. Nanti jadi punca keretakan hubungan.. Kalau perlu meminjam dan berhutang untuk melabur itu konsep yang salah.


4. JANGAN beli hartanah atau rumah tanpa ilmu.. Hartanah bukan murah... Baca buku, hadiri seminar atau google jer untuk dapatkan ilmu.


5. JANGAN kutuk orang pakai kereta buruk atau secondhand. Mungkin kita terpaksa pinjam duit dengan beliau satu hari nanti.. kereta tu mereka beli cash lagi. Simpanan pun banyak dari kita.


6. JANGAN beri pinjam kawan untuk masuk skim cepat kaya atau apa-apa pelaburan melainkan anda sanggup rugi dan putus kawan.. Kalau nak beri pinjam cukup sekadar untuk membantu sahabat yang dalam kesusahan atau untuk beli makanan..


7. JANGAN pandang rendah orang yang meniaga sebaliknya support biz mereka kalau kawan atau sedara kita. Sebab mereka berkerja untuk survival. Kalau kaya dan berjaya pun kawan dan sedara kita juga. Buat apa nak dengki. Bila mereka dah berkaya mereka akan ingat siapa yang selalu support mereka.


8. JANGAN simpan duit kertas dalam bank. Ia akan dimamah inflasi. Tentukan tukar sedikit dalam bentuk emas atau perak atau dilaburkan. Mungkin ia boleh jadi benda beharga pada kita satu hari nanti..


Tqvm sudi baca 😊


credits: Adam Fahmi Ghazali


olahan asal: Apa Apa Aje


Meriahkan group Kami disini

No comments:

Powered by Blogger.