Mengejutkan! Inilah Realiti Kehidupan di China yang Tidak Disangka Sangka

Apa yang kita tidak menyangkal? Di setiap kejayaan dan kemajuan di China, timbulnya golongan manusia yang terpaksa lalui kehidupan yang lebig parah dan terdedah kepada bahaya dan racun setiap hari!
Dalam mengaut keuntungan demi pembangunan dan hasil kekayaan yang diraih ahli perniagaan dan juga kerajaan yang penuh rasuah dan tidak bermoral. Di sebalik kejayaan ini tersimpan rahsia yang menyakitkan!

Loji janakuasa Di Mongolia, menghasilkan asap hitam yang menutupi seluruh wilayah desa.


 Pencemaran udara dari cerobong kawasan industri (Shizuishan), mengakibatkan penduduk yang tinggal di sekitar harus memakai penutup muka. Memang sangat menderita.





Air sisa industri di kawasan Mongolia mengalir ke Laut Kuning.


Lelaki ini adalah salah seorang pegawai di kawasan industri Mongolia (Heilong), mukanya menjadi begini kerana terlalu banyak menghirup debu dan kulitnya terdedah.




Pegawai yang setiap hari menghirup udara kotor, selepas satu ke dua tahun paru-paru mereka dan kesihatan mereka menjadi buruk. Lebih kejam, kebanyakan pegawai yang bekerja di sini adalah orang yang kurang mampu.




Limpahan bahan kimia di daerah Jiangxu dibiarkan mengalir begitu saja.





Di daerah Jiangxu terdapat 100 kilang industri, dan mempunyai kolam pembuangan air tetapi, setiap 2 bulan kolam kumbahan yang tadinya ditutup dibiarkan mengalir keluar ke laut.




Lelaki tinggal di wilayah Henan Xiping ini, ditinggal isterinya yang meninggal dunia kerana kanser.




Pada tahun 2007 seorang lelaki berusia 22 tahun menghidap tumor di dalam tubuhnya. Sayang sekali, setahun kemudian dia meninggal dunia. Juga , seorang kanak-kanak berusia 4 tahun dan ayahnya yang tinggal di sini setiap hari menderita hujan besi kerana ada kilang pembuatan baja.







Di wilayah Hebei, desa Guxin diketahui lebih dari 50 orang menderita kanser, kira-kira 20 orang meninggal dunia setiap tahun!




Anak pertama berusia 9 tahun ini tidak sekolah, anak kedua berusia 2 tahun. Boleh di lihat dari foto mereka hidup dikawasan yang pencemaran udara yang sangat parah. Tangannya berubah warna menjadi kehitaman! Ya Ampun, kasihan.




Di Wilayah Guangdong, air sungai yang sudah tercemar namun penduduk setempat tiada pilihan lain untuk mencuci baju melainkan air sungai yang kotor begini.



Kawasan industri Manshan wilayah Anhui Sungai Yangtze tercemar bahan kimia tanah.



Begitu banyak sisa yang dihasilkan dari kilang pembuatan plastik dibuang ke Sungai Yangtze.


Kanak-kanak ini berusia 15 tahun, tidak dapat pergi ke sekolah selepas terpaksa bekerja bersama orang tuanya.



Di wilayah Jiangxu, kawasan industri diharuskan mengurus air sisa dari kilang masing-masing. Tapi tiada yang mahu bertanggungjawab untuk itu.




Malah angin yang di tiup dari kilang boleh membahayakan penduduk setempat, kerana semuanya racun.




Bandar Linfen, Shanxi, desa Kang yang tercemar terdapat lima puluh orang menderita kanser dan trombosis serebral. Lelaki bernama Wang Baosheng 64 tahun pada tahun 2003, terbaring begini kerana tubuhnya bernanah dan tidak boleh berbaring di tempat tidur.




Limpahan bahan kimia mengalir di sepanjang sungai di Zhenjiang.



Daerah yang terkena pencemaran paling teruk iaitu bandar Linfen, Shanxi.
Di katakan bahawa: para petani yang bekerja di ladang perlu menghirup asap abu sehingga tubuh mereka terasa kering.





Para gembala juga tidap sanggup mencium bau air dari Laut Kuning.




Di pantai Laut Kuning, terdapat paip pembetung yang jumlahya tak terhitung malah sudah menjalar masuk ke dalam laut.




Yang terakhir, XuanWei ini adalah desa yang dikenali dengan pesakit kanser, lebih dari 20 orang yang meninggal kerana kanser setiap tahun. Anak yang berusia 11 tahun ini menderita kanser tulang sehingga tidak dapat bergerak lagi.





No comments:

Powered by Blogger.