Pengalaman Seram Ketika Kemalangan Seorang Diri dari Kuala Lumpur ke Kelantan

Salam....


Pengalaman seram yang ingin aku kongsikan adalah ketika aku pulang ke kampung dari Kuala Lumpur ke Kelantan melalui LPT (waktu ni belom ada LPT2), so exit di Jabor, terus ke Dungun, Setiu, Jerteh dan terus ke Kelantan...

dan ini adalah kali pertama aku pulang ke kampung SEORANG DIRI...selalunya aku pulang dengan bas....dan kalau naik kereta, biasanya dengan kawan-kawan.. tu pun hanya beberapa kali aku drive kereta dgn kawan-kawan pulang ke kampung....so jalan-jalan yang dilalui aku tak berapa ingat la..

biasanya aku refer pada signboard je.....


dipendekkan cerita,,,tiba lah masa cuti...cuti selama seminggu...bukan PUBLIC HOLIDAY...tapi BOS bagi cuti sebab aku siapkan kerja awal...begitulah kerja di tempat aku,, bos akan bagi dateline..kalau siap awal, boleh la aku bercuti sehingga tamat dateline..betapa seronoknye kerja di sini..hermm..


so, hari tu kerja siap,, aku pulang ke rumah sewa aku, kemas-kemas barang, check semua kereta (minyak hitam, air radiator, aircon, lampu, dan sbgnya)...dan aku rancang malam tu juga aku nak bertolak pulang ke kampung....

aku pakai kereta wira...gaji aku boleh tahan besar,, tapi oleh kerana aku jenis yang kuat makan, aku takda cita-cita untuk beli kereta baru dan mahal..huhu....dapat makan sedap setiap hari tu dah kira nikmat bagi aku....biasanya setiap hari aku akan cari restoran yang ada jual Chicken Chop,,lagi best kalau ada Jus Buah...saje nak try lain2 kedai....kereta wira tu pulak dah habis bayar loan....so memang seronok...banyak duit lebih.....duit lebih biasanya aku kumpul banyak2..dan aku habiskan duit-duit tersebut pergi melancong luar negara dgn kawan2...kalau takde kawan ikut, aku pergi sorang diri...aku jenis yang tak kisah bersorangan...lone ranger la katakan...

so, sambung cerita tadi...

lepas siap semua kemas-kemas barang dan check kereta,,,,aku pi la mandi dulu sebelom bertolak....lepas siap solat maghrib dan isyak,,,baru la aku bertolak ...


aku bercadang aku nak terus gerak direct tanpa berhenti di mana-mana R&R.....so, perjalanan akan lebih cepat....

tapi, belom sempat aku masuk LPT,, baru je di Highway Karak, mata aku plak mengantuk yang teramat...maybe sbb hari ni belom rehat lagi.. .al maklom pulang dari kerja je, terus siap2 pulang kampung..

so, untuk menghilangkan ngantuk ni,,,aku plan nak berhenti di hentian Temerloh, sebab kat sana biasanya ramai yang berhenti makan ....so nanti,alang-alang berhenti, boleh la aku terus makan ringan2, minum kopi bagi hilang ngantuk...

tapi mata aku ni memang ngantuk yang teramat dh...kadang-kadang aku nampak jalan semacam belok kiri, padahal jalan tu belok ke kanan...kadang-kadang aku nampak ada kereta dpn aku, padahal takde apa-apa...kadang-kadang nampak macam lori masuk potong masuk lorong aku...padahal takde...

macam-macam halusinasi yang datang pada aku...paling mengejutkan, waktu tgh drive kereta, dan waktu tu mata aku macam makin layu...hampir saja mata aku tertutup, tiba-tiba aku nampak ada benda putih terbang di depan aku,,,dari jauh dan sgt laju menghampiri kereta aku..

apabila benda tu berada je dpn mata aku, aku sangat terkejut,,, dan terus hilang mengantuk,, mata aku terus celik seluas-luasnya... dan aku tengok sekeliling, takde apa-apa pun..takde bende putih yang terbang tu...dan aku yakin benda tu hanyalah halusinasi...

dalam hati aku, bagus juga ada bende tu, tak pasal-pasal ngantok aku terus hilang.....

selepas beberapa minit aku drive,, aku perasan ada sesuatu yang tak kena..

aku rasa agak pelik....aku rasa, jalan yang aku lalu ni, bukan jalan yang biasa aku lalu sebelom ni...

aku takde la sampai ingat semua jalan,,, tapi aku just ingat-ingat lupa la...

so, aku tak tahu sama ada jalan yang aku lalu ni betol atau tak...

namun, aku teruskan jugak perjalanan.....aku cuma berharap pada signboard je...

tetapi, selepas lebih kurang 15 minit, langsung takde signboard apa-apa....hanya ada jalan,penghadang jalan dan semak-samun di tepi jalan.....

aku pelik la kenapa langsung takde signboard...dan yang menghairankan aku lagi, jalan ni hanya ada satu lorong..maksudnya takde lorong memotong...macam jalan kampung....

waktu tu memang aku tak ingat macam mana jalan Highway Karak...dan waktu tu memang aku tak terpikir pun "nama pun Highway, mesti la ada lorong memotong"...sebab aku still confusing, campur penat dan lapar....

yang aku ingat,, sebelom ni, aku drive balik kampung, aku gerak straight je..takde exit mana-mana kecuali exit Jabor....

so, aku teruskan sahaja perjalanan...

jalan ni memang gelap,, takde lampu jalan...hanya mengharapkan lampu kereta ni je..

30 minit kemudian, masih takde kelihatan signboard....dan aku baru perasan, aku langsung tak nampak kenderaan lain kat jalan ni...

seolah-olah aku sorang je yang guna jalan ni...

tapi bila-bila pikir balik, sekarang ni bukan Public Holiday, so sebab tu takde orang kot...

aku teruskan sahaja perjalanann.....tiba-tiba ngantuk aku datang balik...tapi aku still boleh drive....

aku drive je....dalam keadaan penglihatan aku yang samar-samar (ditambah pula jalan yang gelap) ni, ada satu ketika, aku tak nampak jalan...

tak nampak garisan jalan...aku perlahankan sedikit kereta,,,,dan aku cuba cari garisan jalan...agak samar-samar....tapi aku follow je garisan jalan tu......dan beberapa minit kemudian,,,tiba-tiba kereta aku bergerak laju dgn sendiri....dan aku perasan kereta aku seolah-olah menurun ke bawah di jalan yang sangat curam...

belom sempat aku berfikir apa-apa,,,belom sempat aku buat apa-apa,,, BAMMMMM!...

pandangan aku gelap ....

beberapa detik selepas tu, penglihatan aku kembali elok...

aku sedar, aku berbaring di atas rumput.....aku lihat sekeliling aku, semua semak-samun.....

di suatu sudut,,, di celah-celah daun-daun semak itu, dalam beberapa meter dari tempat aku berbaring, aku nampak kereta wira aku dalam keadaan terbalik....ada sedikit api kecil yang membakar kereta aku itu...

waktu tu aku pikir kereta aku akan meletop...so aku pun dengan pantas cuba bangun utk dapatkan benda-benda penting dalam kereta tu....IC, telefon, dompet, laptop dan sbgnya....

namun, aku tak dapat bangun...susah untuk aku bangun...sakit yang teramat...aku seolah-olah tak boleh control kaki aku....

setiap kali aku cuba bangun, setiap kali itu lah aku rasa sakit sangat...

aku cuba merangkak menuju ke kereta aku...tak sampai seminit,, kereta aku meletop dengan kuatnya....

haihhh...rasa agak kecewa...

tapi, aku terus merangkak menuju ke kereta....agak-agak sampai di kawasan cerah (cerah dgn nyalaan api) itu, aku berhenti dan berbaring...rehat dan lepaskan hembusan penat aku ............. aku just harap akan ada la nanti orang yang akan nampak aku berbaring tepi jalan ni...aku just mengharapkan pertolongan...

beberapa minit kemudian, masih langsung takde orang yang lalu...

aku pun pusingkan badan aku kepada keadaan mengiring menghadap ke kereta aku....

aku tak boleh buat apa-apa selain daripada hanya melihat kereta aku terbakar....

ermmm...

lama-kelamaan, api kereta tu makin malap....sedikit demi sedikit api itu malap...

api yang makin malap tu membuatkan mata aku juga sedikit demi sedikit layu.....

dalam beberapa minit selepas itu,,, pandangan aku jadi gelap...aku tertidur...


aku tak tahu berapa lama aku tertidur...

tapi sebaik sahaja aku sedar,, aku masih lagi ada di tepi jalan, masih lagi dalam keadaan mengiring menghadap kereta aku yang terbalik tu...

aku masih lagi penat..;..susah untuk celik mata ini...pandangan aku samar-samar ....api kereta aku tu juga dah padam...

dalam pandangan aku yang samar-samar tu, aku nampak macam ada orang berdiri di tepi kereta aku...

dengan suara aku yang sangat lemah ni, aku cuba panggil orang itu...namun, tak dilayan...dia hanya berdiri sahaja di situ...

aku cuba celikkan mata aku,,,pandangan aku masih lagi samar-samar... namun, baru aku perasan orang itu hanyalah seorang budak-budak perempuan..


aku langsung tak berdaya untuk bergerak...aku hanya menggerakkan mulut aku cuba keluarkan suara memanggil budak itu... beberapa saat kemudian, aku nampak,, datang seorang wanita dewasa...wanita itu duduk cangkung depan budak tu sambil memegang kedua-dua tangannya, dan kelihatan wanita itu sedang bercakap-cakap dengan budak perempuan tadi...

tapi aku tak dengar diorang cakap ape...suasana di sekeliling memang senyap..aku hanya nampak diorang bercakap, tapi tak dengar perbualan diorang..

penat aku memanggil, diorang tak layan aku...aku pejamkan mata sekejap...

tak sampai 1 minit aku pejamkan mata, aku buka balik mata, tiba-tiba dua orang tadi hilang..............

aku terkejut....dan sumpah waktu tu memang rasa takut...

so, tiba-tiba mata aku tercelik dgn luas...aku cuba celikkan lagi,aku cuba bangun,,, dan akhirnya aku bangun... dgn keadaan yang tak bermaya ni, aku tengok sekeliling,, langsung takde orang....gelap gelita...tepi jalan hanya lah semak samun...

dalam hati aku "ah sudah..kat mana aku ni?"...aku tengok langsung takde orang....aku fikir daripada aku duduk sini sorang-sorang menunggu bantuan,baik aku terus jalan kaki..mana la tahu tiba-tiba ada kedai makan kat depan sana, atau ada orang depan sana...

so, dengan perlahan, aku berjalan kaki...

selepas beberapa minit,, aku nampak di depan aku,, dari jauh aku nampak seperti seorang perempuan yang memakai baju orang gila...rambutnya sangat kusut dan serabai...dia berdiri je di situ...

langkah aku terhenti seketika....aku pun lambai-lambai tangan aku padanya.. tiba-tiba sahaja dia berlari menuju pada aku...

aku pun apa lagi!! aku lari ke belakang balik......kat belakang aku pun sama, aku nampak dari jauh ada orang berlari menuju pada aku...

aku takde pilihan lain, aku masuk dalam semak.....

aku masuk sedalam-dalamnya...dan cuba cari bahagian yang memang tersorok....

memang cuak gile aku waktu tu...aku dah tak tahu nak pergi mana...nak berlari pun memang dah tak berdaya...

so, dalam semak tu, aku cuma duduk dan perhati melalui celah-celah dedaunan semak tersebut...

mata aku laju perhati ke kanan ke kiri, aku perhati ke setiap sudut...memang aku cemas dan takut waktu tu...

pandang di sudut ni, tak nampak apa-apa.. pandang di sana, tak nampak apa-apa juga... sampai je di suatu sudut, aku nampak, dua-dua wanita gila tu, berdiri di tepi jalan tu dan memandang ke arah aku...

aku dapat rasakan dia nampak aku.....

CUAK GILE DOWH!!! memang tak boleh lari dah aku waktu tu...dalam hati aku, aku cuma harap dia tak nampak aku, walaupun aku yakin diorang nampak aku, aku tetap berharap diorang tak nampak....usah cakap la bagaimana perasaan TAKUT aku waktu tu...aku tak sanggup lihat diorang yang memandang aku macam orang gile tu...aku pun pejamkan mata..badan aku terketar-ketar ketakutan....mulut aku secara semula jadi seperti nak menangis, tapi aku cuba TUTUP mulut aku, aku cuba tak hasilkan apa-apa bunyi...mata aku mengalir air mata...

beberapa minit jugak la aku pejam mata, tapi aku masih tak rasa diganggu....aku plan, nak terus tutupkan sahaja mata sampai tertidur... walaupun diorang dah ade dekat dgn aku, aku harap diorang tak apa-apa kan aku la...so better tutup terus mata sampai tertidur... tapi aku memang tak boleh tidur...dalam keadaan takut yang teramat tu, memang aku dah tak rasa ngantuk...

so,entah kenapa, aku bukak juge mata aku perlahan-lahan... dan....aku tengok diorang dah takde...

aku terkejut... dengan laju pandangan aku beralih ke sana dan ke sini mencari di mana diorang berada...

beberapa minit selepas tu, aku terdengar bunyi daun...seperti ade orang masuk dalam semak...

waktu tu, memang aku pikir diorang masuk dalam semak jugak sebab mencari aku....

bertambah takut la aku waktu tu....aku just boleh standby utk lari ke arah yang boleh lari je waktu tu...

aku just standyby...

tiba-tiba,,,,

dengan sangat laju, aku nampak orang gila ni merangkak laju ke arah sambil gelak macam org gile.. "hihihihihihihihihihi"..tanpa henti diorang gelak...

aku tak sempat buat apa-apa...

yang aku tahu, waktu tu aku memang TAKUT GILE!!

aku terkejut dan secara SPONTAN aku menjerit SEKUAT YANG MUNGKIN...................

tiba-tiba aku pengsan....

sedar-sedar je, aku dah ada di hospital...

aku buka je mata, kelihatan seorang jururawat sedang tengok aku... dan dia tersenyum...

mungkin kerana gembira tgk aku dah sedar...

aku pun tanya la pada jururawat tu apa yg dah terjadi....

dia pun cerita la....

rupa-rupanya aku tersalah jalan...

aku memang tak perasan aku tersalah jalan....mungkin sebab mengantuk kot...

dan jalan yang aku lalu tu, memang takde orang yang guna malam-malam...


sumber: abdul fattah

No comments:

Powered by Blogger.